Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Otwarcie własnej firmy wielu osobom wydaje się dosyć trudne, czasochłonne, a także kosztowne. Okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie. Tak naprawdę wystarczy dosłownie kilka minut i po kłopocie.


Definicja jednoosobowej działalności gospodarczej

Zanim przejdziemy do szczegółów, to warto byłoby wyjaśnić sobie definicję jednoosobowej działalności gospodarczej. Ten rodzaj działalności jest najprostszą formą prowadzenia biznesu. Jest oczywiście przeznaczona dla osób fizycznych. W tej strukturze przedsiębiorca odpowiada swoim majątkiem za zobowiązania firmy. Bardzo ważną informacją jest to, że nie trzeba wnosić żadnego początkowego kapitału zakładowego. Śmiało, można prowadzić uproszczoną księgowość, zatrudniać pracowników i nawiązywać współpracę z innymi firmami.


Założenie jednoosobowej firmy

W pierwszej kolejności musisz złożyć wniosek do wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Okazuje się, że wcale nie trzeba udawać się na wizytę do urzędu gminy lub miasta. Można załatwić tę sprawę listownie, a także przez Internet. Przy założeniu wniosku nie ponosi się żadnych opłat. Składając wniosek CEIDG-1 jednocześnie zgłasza się chęć nadania numeru REGON i NIP.
Jakie dane należy uzupełnić we wspomnianym wniosku? Są to: nazwa firmy, Twoje imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, imiona rodziców, skrócona nazwa, PESEL, adres zamieszkania, miejsce prowadzenia działalności, adres przechowywania dokumentacji księgowej, data rozpoczęcia działalności, kody PKD, dane urzędu skarbowego, numer REGON i NIP (gdy zostały już wcześniej nadane), numer i serię dokumentu tożsamości oraz informacji dotyczące ubezpieczenia w ZUS, KRUS lub za granicą.
Od razu przy składaniu wniosku poleca się złożyć oświadczenie o wybranej formie opodatkowania dochodów. Jeśli chodzi o jednoosobową działalności gospodarczą, masz możliwość wyboru skali podatkowej, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub też stawki liniowej. Gdy w formularzu nie wybierzesz żadnej z powyższej opcji, opodatkowany zostaniesz na ogólnych zasadach.


Załatw wszystko w sieci
Większość osób w dzisiejszych czasach narzeka na brak wolnego czasu. W związku z tym poleca się załatwić wszelkie formalności w sieci. Droga online wydaje się najwygodniejsza. Nie trzeba uzupełniać formularzy papierowych. Formularze internetowe są bardziej inteligentne. Niemal od razu wychwycą błąd, czy też wyłapią brakujące dane. W pierwszym kroku wejdź na stronę https://ceidg.gov.pl/. Później skorzystaj z opcji założenia wniosku CEIDG. Po wypełnieniu formularza należy zalogować się przy pomocy Profilu Zaufanego ewentualnie e-dowodu. Na ekranie wyświetli Ci się szczegółowa instrukcja. Swój formularz musisz podpisać przy pomocy podpisu kwalifikowanego lub przy wykorzystaniu profilu zaufanego.
Sporo osób zastanawia się, od kiedy można rozpocząć prowadzenie działalności? Tak naprawdę możesz zacząć działać od momentu złożenia wniosku o wpis do CEIDG. Wszelkie dane Twojej firmy ukażą się w rejestrze najpóźniej w kolejnym dniu roboczym.
Osoby, które obawiają się, czy sobie poradzą, mogą zawsze skorzystać z pomocy specjalistów pracujących, chociażby w biurze rachunkowym. Masz wówczas pewność, że właściwie wybrałeś formę opodatkowania, czy też wypełniłeś wszystkie poszczególne dane we wniosku. Po załatwieniu wszelkich formalności przekonasz się na własnej skórze, że jest to dziecinnie proste i rzeczywiście nie było czego się obawiać.

Powodzenia!